Leiden,
16
juni
2016

Patiënten blokkeren tijdens gesprek arts

1 op de 3 patiënten heeft inhoud gesprek niet onthouden

Beter naar de dokter
infographic

Patiënten missen regelmatig belangrijke informatie tijdens een gesprek met de dokter. De boodschap gaat langs hen heen of patiënten hebben niet alles gevraagd wat zij wilden vragen (46%). Dat emoties in een zorgtraject een belangrijke rol spelen lijkt voor de hand te liggen. Toch maken patiënten nog weinig gebruik van hulpmiddelen om samen met de arts de juiste vervolgstappen te bepalen. Dit blijkt uit onderzoek van Zilveren Kruis over artsbezoek, uitgevoerd door TNS NIPO.

Boodschap komt niet aan

Het is van groot belang dat arts en patiënt het samen eens worden over de vervolgstappen in het zorgtraject, zoals ook minister Schippers onderstreepte in een brief aan de Kamer (maart dit jaar). Dit begint bij een goed begrip van de diagnose en de afweging van keuzes die gemaakt moeten worden. En juist daar schuilt voor sommige patiënten een probleem. Uit het onderzoek van TNS NIPO blijkt dat 25% het moeilijk vindt om te begrijpen wat de arts zegt. En zelfs 34% van de patiënten die de spreekkamer uitloopt, is de inhoud van het gesprek alweer vergeten.

Negatieve emoties kunnen behandelkeuze beïnvloeden

Er zijn verschillende oorzaken denkbaar waardoor de boodschap van de arts niet altijd aankomt. In een vervolgonderzoek van TNS NIPO en Zilveren Kruis, is onderzocht wat de rol van emoties is voor, tijdens en na een eerste gesprek met de medisch specialist. Hieruit blijkt dat 1 op de 4 patiënten met negatieve emoties erkent dat deze invloed hebben gehad op de behandelkeuze. Ondanks de soms heftige emoties bereidt deze groep zich niet meer of beter voor, blijkt uit het onderzoek.

Patiënt benut nog onvoldoende hulpmiddelen

Een van de manieren om emoties op te vangen en samen met de arts de juiste keuzes te maken is iemand mee te nemen naar het gesprek. Iets wat 61% zelden tot nooit doet, blijkt uit het onderzoek naar artsbezoek. Minister Schippers adviseerde in dezelfde brief in maart om een gesprek met de arts op te nemen. 96% geeft aan dit echter nooit te doen, terwijl 37% dit wel zou willen.

Een goede voorbereiding geeft meer zekerheid en helpt patiënt én arts om ook in emotionele gesprekken toch de juiste keuzes te maken. Zilveren Kruis introduceert daarom een online platform: ‘Beter naar de dokter’. Bijzonder is dat de content op het platform is ontwikkeld in nauwe samenwerking met huisartsen, specialisten en patiënten. Centraal staat een slimme vragenlijst. Samen met zorgprofessionals is vastgesteld welke vragen relevant zijn. Met de ‘slimme vragenlijst’ tool kunnen patiënten voor elk doktersbezoek eenvoudig hun persoonlijke vragenlijst maken (op de tablet, mobiel of gewoon op papier). Met het platform stimuleert de zorgverzekeraar Nederlanders beter voorbereid hun zorgtraject te doorlopen.

Patiënten zijn zo intelligent als de emoties hen toestaan. Emoties spelen een grotere rol dan men denkt, omdat patiënten zich niet altijd bewust zijn van de invloed hiervan op hun denken en handelen. 
prof. dr. H.B.M. (Harry) van de Wiel, hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen
Patiënten die voor iets ingrijpends naar de specialist moeten, komen vaak in een emotionele achtbaan terecht. Ze krijgen tijdens het gesprek met de dokter een heleboel informatie. Maar die kunnen ze vanwege de spanning lang niet altijd verwerken. Wij raden patiënten aan van te voren goed na te denken wat ze willen weten. En neem bijvoorbeeld iemand mee, die je vertrouwt.
Dianda Veldman, directeur patiëntenfederatie NPCF
Als longarts heb ik jarenlang ervaren wat voor impact emoties hebben op een doktersbezoek. Patiënten moeten dit niet onderschatten. Een goede voorbereiding op het doktersbezoek draagt bij aan de kwaliteit van het gesprek en zorgt ervoor dat arts en patiënt samen  betere keuzes kunnen maken.
Mariska Koster, medisch adviseur bij Zilveren Kruis
Downloads
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws