Leiden,
16
september
2016

Zilveren Kruis verruimt afspraken wijkverpleging

Samenvatting

Zilveren Kruis krijgt regionaal signalen van aanbieders voor wijkverpleging dat ze niet uitkomen met de vooraf samen gemaakte contractafspraak. Natuurlijk wil je dat dan voor nieuwe klanten die wijkverpleging nodig hebben oplossen. Het betekent helaas ook dat we keuzes maken met welke aanbieders we de afspraken verruimen.
Al onze verzekerden garanderen we goede wijkverpleging in de buurt.

Zilveren Kruis heeft een deel van de zorgaanbieders in de wijkverpleging extra geld gegeven. Zorgaanbieders die doelmatiger omgaan met het afgesproken budget voor wijkverpleging, dragen bij aan het betaalbaar houden van zorgkosten voor onze verzekerden.

De meeste aanbieders komen uit met het vooraf afgesproken budget voor wijkverpleging in 2016. In sommige regio’s zien we nu meer vraag naar wijkverpleging dan samen vooraf voorzien. We kunnen het beschikbare premie geld van onze verzekerden echter maar één keer uitgeven. Dat betekent dat we keuzes moeten maken welke aanbieders we extra budget geven. Belangrijke overwegingen hierbij zijn of de zorgaanbieder doelmatig is en zuinig omgaat met het premiegeld van onze klanten. Of bijvoorbeeld een belangrijke spil in de regio is en verantwoordelijkheid neemt door zorg in de volledige breedte te verlenen.

Voldoende zorg gegarandeerd
Door met een deel van de zorgaanbieders extra afspraken te maken, garanderen we dat onze verzekerden altijd de zekerheid hebben van goede wijkverpleging bij hen in de buurt en houden wij de zorg betaalbaar. Zilveren Kruis beloont zo doelmatige zorgaanbieders. En stimuleren we zorgaanbieders die daarin nog stappen kunnen zetten om hun zorg slimmer te organiseren. We zien namelijk verschillen tussen zorgaanbieders. Bijvoorbeeld dat een aanbieder voor hun cliënten gemiddeld meer uren per maand levert dan een aanbieder met een vergelijkbare groep cliënten.

Keuzes maken betekent ook dat we met sommige zorgaanbieders de afspraken niet verruimen. Wij kunnen ons voorstellen dat deze zorgaanbieders en klanten hierover teleurgesteld zijn. Nieuwe klanten die als gevolg hiervan niet bij deze zorgaanbieders terecht kunnen, worden door onze zorgcoaches altijd geholpen met het zoeken naar een andere aanbieder.

Door met een deel van de zorgaanbieders extra afspraken te maken, garanderen we dat onze verzekerden altijd de zekerheid hebben van goede wijkverpleging bij hen in de buurt en houden wij de zorg betaalbaar
Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop Zilveren Kruis
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws