Leiden,
21
februari
2019
|
08:56
Europe/Amsterdam

Verzekerden Zilveren Kruis 188.000 dagen sneller geholpen

De 34 Zorgcoaches van Zilveren Kruis beantwoordden in 2018 in totaal 65.000 aanvragen van verzekerden. De bemiddelingen van de Zorgcoaches leverde een besparing op van 188.000 wachtdagen; een toename van 28% ten opzichte van 2017. Voor de eerste weken van 2019 staat de teller inmiddels op 16.000 bespaarde wachtdagen.

Top 3 bemiddelingsaanvragen

Ten opzichte van 2017 is er een toename te zien in vragen over wachtlijsten in de transgenderzorg, verslavingszorg en maag , darm en leverproblematiek (MDL). Voor de specialismen radiologie, oogheelkunde en orthopedie werd Zorgbemiddeling het meest geraadpleegd.

Meest gezochte zoektermen van 2018
In de Zorgzoeker zijn alle zorgverleners te vinden waarmee Zilveren Kruis een contract heeft. Overeenkomstig met 2017 zochten verzekerden het meest op: Kraamzorg, Huisarts en Psycholoog. Ook voor deze zorgsoorten kunnen verzekerden bij Zorgbemiddeling terecht.

Sneller weer aan de slag: winst voor de werkgever
Ook veel werkgevers zijn in 2018 geholpen met de inzet van Zorgbemiddeling. Met ruim 16.000 bespaarde verzuimdagen leverde dit de aangesloten collectiviteiten een besparing op van ruim 4 miljoen euro (een verzuimdag kost een werkgever ruim €250,-).

Toename vragen geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
In 2018 meldden ruim 6.000 verzekerden zich met een GGZ gerelateerde zorgvraag; een toename van 150% ten opzichte van 2017. Ruim 95% werd succesvol bemiddeld. Bij onvoldoende specialisten werd doorverwezen naar de praktijkondersteuner of de mogelijkheid van GGZ online.

Inzet van eHealth vanuit Zorgbemiddeling
De meeste GGZ vragen die binnenkomen bij de Zorgcoaches gaan over angst- of depressie behandelingen. De online behandeling van deze klachten is bewezen effectief. Sinds dit jaar worden verzekerden daarom ook gewezen op de mogelijkheid van GGZ zorg thuis middels eHealth.

De Zorgcoaches worden het meest ingeschakeld om de wachttijd bij ziekenhuizen te verkorten. Daarnaast worden ze vaak gebeld voor kwaliteitsinformatie over behandelingen of voor hulp bij het zoeken naar een huisarts of tandarts.Zorgbemiddeling vertelt u daar graag meer over op onze website of via telefoonnummer (071) 364 02 80.