09
december
2014
|
09:00
Europe/Amsterdam

Zorgverzekerden blijven worstelen met vragen

Elk jaar opnieuw worstelen mensen met hun zorgverzekering. Wat moet ik maandelijks aan premie betalen en wat wordt er wel en niet vergoed? Dat is waar verzekerden op letten bij het afsluiten van een nieuwe zorgpolis, zo blijkt uit een groot onderzoek van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Het onderzoek werd gehouden onder duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder en uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard Direct. 

Mensen zijn dubbel waar het hun zorgverzekering betreft. Bij het afsluiten van een nieuwe zorgpolis zegt het grootste deel als eerste te letten op de vergoedingen en dekkingen van medische kosten. Maar als hen wordt gevraagd waar ze als eerste naar kijken bij het doornemen van de nieuwe zorgpolis van de huidige zorgverzekeraar, dan is dit vooral de prijs en in veel minder mate de vergoedingen.

Twee derde geeft aan de zorgpolis en de voorwaarden niet beide volledig door te nemen. Onder jonge verzekerden (onder 40 jaar) ligt dit aandeel met ruim drie kwart zelfs nog hoger. De meest genoemde redenen om niet alles door te nemen, zijn dat men erop vertrouwt dat het allemaal goed is geregeld en dat het te ingewikkeld en lastig te begrijpen is. Twee op de drie Nederlanders zoeken hulp of advies bij de keuzes die ze maken omtrent de zorgverzekering. Dit doet men vooral bij vergelijkingssites en bij familie en vrienden.

Zorgverzekerden schrikken van medische kosten achteraf

Bijna de helft van de ondervraagden weet het verschil niet tussen de eigen bijdrage en het eigen risico. Jongeren weten dit het vaakst niet. Bijna de helft van de mensen is wel eens geschrokken of onaangenaam verrast door medische kosten die ze zelf moesten betalen. Een derde van de Nederlanders denkt onterecht dat de zorgverzekeraar de inhoud van de basisverzekering bepaalt, terwijl dit bij de Rijksoverheid ligt.

Vragenstellers worden gehoord

De onwetendheid is voor Zilveren Kruis mede aanleiding geweest een campagne te starten om verzekerden te stimuleren vragen te stellen. Luceline Hesselink, manager merk & communicatie bij Zilveren Kruis: ‘Met de antwoorden, welke dat ook zijn, kan men pas echt een goede keuze maken bij het afsluiten van een zorgpolis. Het gaat er tenslotte om dat mensen zich prettig voelen met het eigen pakket aan gedekte zorg. Daarbij wordt iedereen uitgenodigd om vragen te stellen, ongeacht bij welke zorgverzekeraar ze momenteel zitten.’

In de campagnefilms van Zilveren Kruis duikt televisiepresentator en acteur Valerio onverwachts op in het leven van zorgverzekerden. In uiteenlopende situaties confronteert hij hen met de inhoud van hun zorgverzekering.